i29 transformeert Nationaal Keramiek Museum Het Princessehof in Leeuwarden
Leeuwarden is Culturele Hoofdstad van Europa 2018 en het Princessehof viert haar 100 jarig bestaan. Dit jubileum was de aanleiding voor een ingrijpende renovatie van het museum met het doel de aantrekkingskracht en toegan-kelijkheid voor bezoekers te vergroten. i29 interior architects realiseerde een tijdloos en teglijk verassend interieur in de monumentale panden die dateren uit de 18e eeuw. Het ontwerp omvat de entreezone met museumwinkel en theesalon, museumplein en tentoonstellingsruimtes voor de vaste collecties.
De 18e eeuw in 2018
De ambitie van het museum was om in de gesloten monumentale panden een gastvrije en hedendaagse en-treegebied te realiseren waar bezoekers graag verblijven. Een tijdloos interieur dat recht doet aan het museum als plek voor inspiratie en verwondering. Daarnaast is ook de omvangrijke collectie opnieuw georganiseerd met het doel om een heldere en tegelijk verassende ervaring te genereren. De financiële middelen om deze hoge ambities te realiseren waren echter beperkt. Samen met The Ambassadors of Aesthetics werd i29 interior architects ingeschakeld om hieraan visie en vorm te geven.
Flexibiliteit en openheid
Om meer bezoekers te trekken en daarnaast de mogelijkheid te bieden alleen de theesalon en museumwinkel te bezoeken is de entree zone volledig doorgebroken. Bezoekers kunnen nu zowel vanuit de voorzijde als de achter-zijde het museum binnen. Het nieuwe entreegebied verwelkomt bezoekers in een ruimtelijke entree met veel da-glicht. De ruimte verbindt de museumwinkel, kassagebied en theesalon. De horizontale belijning over drie grote balie elementen is een subtiele verwijzing naar aardlagen, de grondstof voor keramiek. Achter de vrij geplaatste meubels zijn hellingbanen opgenomen om de toegankelijkheid voor minder validen tot het museum mogelijk te maken. Daarnaast is de tuin die grenst aan de theesalon voor publiek openbaar gemaakt.
Impact door contrast
Om de beleving van de verschillende ruimtes te intensiveren heeft I29 duidelijke contrasten aangebracht tussen de ruimtes onderling, op de overgangen is dit goed te ervaren. Zo is de theesalon voorzien van uitgesproken frisse kleuren en is de museumwinkel juist in rustige grijstonen uitgevoerd zodat alle aandacht naar de producten gaat. Ook de transitie van het hedendaagse entreegebied naar het monumentale museumplein is een verassende overgang. De wanden van het museumplein zijn voorzien van handgeschilderd behang. Hierin is een strakke graf-ische installatie geplaatst met zitelementen en informatie voorziening. Ook de overige zalen zijn na onderzoek van The Ambassadors of Aesthetics gerestaureerd in historische kleuren. Voor de zaal ‘massa productie’ is een installatie van ogenschijnlijk gestapelde, fel verlichtte witte dozen gemaakt waarin bezoekers volledig worden omringd door keramiek. Om vervolgens in de Zaal ‘Art Nouveau’ te belanden, waar de ervaring juist tegenover-gesteld is. Deze ruimte is volledig verduisterd waardoor de tentoongestelde objecten geïsoleerd zijn en lijken te ‘zweven in de ruimte’.
De uitgesproken eenvoud van de ingrepen contrasteert met de monumentale schil. De tegenstelling tussen oud en nieuw en tussen monumentaal en eigentijds vullen elkaar aan tot een krachtig en verrassend geheel. Het plaatst dit monument weer helemaal in het nu, niet alleen in functionele zin. In lijn met de filosofie van i29 dat een inspirerende omgeving onafhankelijk is van dure materialen en technische hoogstandjes is dit project gerealiseerd met een scherp budget.