In Maastricht zijn twee bestaande basisscholen gefuseerd tot één nieuwe school. Ze zijn naar een nieuwe locatie in dezelfde stad verhuisd. Er is voor deze locatie gekozen om de zwakke sociale structuur van de twee wijken Limmel en Nazareth te versterken. Op de locatie is naar het ontwerp van architectenbureau UArchitects uit Eindhoven een school gebouwd met een nieuw, digitaal onderwijssysteem waar kinderen ook meer kunnen leren over het milieu, de natuur en duurzaamheid. Zelfs het schoolplein heeft verschillende zones waarin kinderen de natuur en de wereld kunnen (her)ontdekken door lekker te experimenteren met bouwen en objecten.
De digitale manier van lesgeven is grotendeels papierloos (virtueel) en de architectuur van het gebouw reflecteert dit. Een bakstenen element met willekeurige boodschappen in binaire code (de cijfers 1 en 0) is zichtbaar op de gevels van het gebouw, als verwijzing naar het gedigitaliseerde onderwijssysteem en het virtuele tijdperk waarin we nu leven. De gevels zou zo een nieuw medium in onze digitale wereld kunnen zijn. Niet heel direct, maar subtiel, door het onregelmatige patroon waarin de bakstenen op de gevels zijn aangebracht.
Deze school biedt onderdak aan een kinderdagopvang, een basisschool, een gymnastiekzaal, een BSO en een bibliotheek. Er lopen vijf verschillende groepen van gebruikers rond. Zij werken nauw samen en combineren milieubewust en digitaal lesgeven om een nieuw niveau in het onderwijs te bereiken. Dit concept van milieubewust lesgeven komt terug op allerlei niveaus, van de virtuele omgeving van de lessen tot het gebouw zelf, waardoor dit de groenste en modernste digitale school in Nederland is.
De school is uniek: het onderwijssysteem is geheel digitaal en het gebouw zelf is uiterst duurzaam. Dit wordt de eerste energie-neutrale school in het zuiden van Nederland. Het schoolgebouw zal zelfs opgewekte energie terug leveren aan het netwerk door slim gebruik van isolatie en energiebesparende maatregelen.
Zowel het schoolsysteem als het gebouw zijn niet ontworpen op basis van de klassikale vorm van lesgeven, maar op basis van vrije beweging en vrij gebruik van ruimtes. De verschillende ruimtes in de school zijn ontworpen op basis van de manier waarop de gebruikers (kinderen) zich door het gebouw bewegen: als een zwerm vogels. De educatieve ruimte in de school is dan ook niet beperkt tot leslokalen, maar loopt door naar de open ruimtes daarbuiten, die allemaal een ander doel kunnen hebben. Een dergelijk open plan bevordert de vrije beweging tussen en vrij gebruik van de verschillende ruimtes; onderwijs wordt zo niet beperkt door muren en deuren. Het loopt zelfs door tot op het schoolplein en de terrassen op de eerste verdieping.
Samen met de adviseurs is een gebouw ontworpen dat flexibel en aanpasbaar is. Mocht het gebouw in de toekomst een andere bestemming krijgen, dan kunnen de verschillende compartimenten waaruit het bestaat makkelijk aangepast worden aan de eisen en wensen van de nieuwe gebruiker, zonder aan kwaliteit in te boeten.
Het onderwijssysteem is volledig digitaal en kan worden gekoppeld aan de sportfaciliteiten en -activiteiten. De sportieve prestaties van de kinderen kunnen dan ook in het digitale lesprogramma worden vastgelegd. Natuur en milieu zijn ook vaste onderdelen van het lesprogramma. Het gebouw past in zijn natuurlijke omgeving zoals een paviljoen in een groen natuurgebied. De school staat aan de kop van een natuurontwikkelgebied, dat uitloopt in het buitengebied en regio. Dit gebiedsontwikkelingsplan heet de Landgoederenzone.
De tuinen op het schoolplein en het speciale groene dakterras hebben een andere uitstraling dan de benedenverdieping. Groene architectuur is verweven in het hele interieur door duurzaam gebruik van materialen, planten en groenten. De kinderen kunnen hier zelfs buiten les krijgen, als het weer het toelaat. Natuur en (digitaal) onderwijs gaan hand in hand, ondersteund door het nieuwste digitale lesprogramma.
Echte geluksvogels!
De kinderen en leraren die op deze school met dit programma mogen werken zijn ware geluksvogels; ze mogen deel uitmaken van deze prachtige, groene en gezonde visie op onderwijs.