XML ontwerpt parkeergarage Johan Cruijff ArenA
De parkeergarage van de Johan Cruijff ArenA is gerenoveerd op basis van een ontwerp van architectenbureau XML in samenwerking met creative director Alfons Hooikaas en wayfinding expert Studiostaak. De P1 ArenA is met bijna 2400 plaatsen één van de grootste parkeergarages van Nederland. Het ontwerp is de eerste realisatie op basis van een door hetzelfde team ontwikkeld handboek Parkeergarages voor de gemeente Amsterdam. Op basis van dit handboek zullen de komende jaren alle parkeergarages van de gemeente Amsterdam opnieuw worden ingericht.
Het ontwerp benadert de garage als een publiek interieur. Behalve door bezoekers van voetbalwedstrijden wordt de garage ook veel gebruikt door bezoekers aan Amsterdam die hier hun auto achterlaten om met de metro verder te reizen. De garage is daarmee de vestibule van de binnenstad.
Bewegwijzering, verlichting en architectonische interventies zijn samengebracht in een integraal plan waarin architectuur en bewegwijzering samenvallen. Als grondtoon voor de garage is gekozen voor een rustig pallet van grijstonen. Vloeren, plafond en andere bouwkundige onderdelen zijn zoveel mogelijk in deze grijstonen vormgegeven. Zo ontstaat een fris en helder canvas waarin bewegwijzering maximaal opvalt en bezoekers zich goed kunnen oriënteren.
Binnen dit canvas van grijstonen is de bewegwijzering geplaatst. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen drie typen borden: zwarte bebording voor auto’s, rode bebording voor voetgangers, grijze bebording voor algemene informatieborden met interne verwijzingen binnen de garage.
Vanuit meer generieke grijze zones met parkeervakken worden bezoekers geleid naar oplichtende voetgangerspaden. Deze rood-wit geblokte lange banen vormen een duidelijk herkenningspunt in de garage en geven ruim baan aan de voetganger. Het volgen van de banen leidt automatisch naar de uitgang van de garage.
De paden zijn verlicht met armaturen die het ritme van het pad volgen. Deze banen van licht functioneren bovendien ook op afstand als oriëntatielijnen in de garage. Alle informatie voor voetgangers wordt alleen langs deze paden aangeboden, waardoor het ontwerp een maximaal contrast opzoekt tussen geconditioneerde corridors die dwars leiden door generieke parkeervelden.
Voor de oriëntatie in de garage is het van belang dat in- en uitgangen en betaalautomaten snel kunnen worden gevonden. De vloer, wanden en plafonds van in- en uitgangen en andere belangrijke oriëntatiepunten in de garage zijn rood gemaakt, alsof deze zones in rode verf gedrenkt zijn. Deze rode oriëntatiepunten zijn zo van grote afstand herkenbaar.
De P1 garage krijgt zo een uitgesproken identiteit vanuit een maximaal contrast tussen bestaande garage en nieuwe interventies.
Handboek
Het ontwerp vooor de ArenA garage is onderdeel van een strategische herpositionering van parkeergarages van de Gemeente Amsterdam. In de loop der tijd heeft de Gemeente Amsterdam een groot aantal parkeergarages verworven. Deze parkeergarages liggen verspreid door de stad en hebben een sterk van elkaar verschillende uitstraling.
In opdracht van de Gemeente Amsterdam heeft XML samen met Alfons Hooikaas en Studiostaak een branding en ontwerpstrategie ontwikkelt om de herkenbaarheid en aantrekkelijkheid van Gemeentelijke garages te vergroten.
Door de gemeentelijke garages een eenduidige identiteit te geven en als een herkenbaar parkeernetwerk te positioneren, wordt het vanzelfsprekender dit netwerk te verbinden met andere vormen van mobiliteit zoals fiets en openbaar vervoer. De traditionele tegenstelling tussen auto en andere vormen van vervoer, wordt zo getransformeerd tot nieuwe mobiliteitsconcepten waardoor de bereikbaarheid en leefbaarheid van de Amsterdamse (binnen-)stad wordt vergroot.
De ontwikkelde ontwerpstrategie is samengebracht in een handboek Parkeergarages. De komende jaren
zullen alle gemeentelijke garages op basis van dit handboek opnieuw worden vormgegeven.