Kazerne is gehuisvest in een van de eerste marechausseekazerne’s van Nederland (1825) en naastgelegen industriële loods gemeentereining (1925). Met dank aan een groeiende gemeenschap van individuen, organisaties en bedrijven die actief bijdragen aan het uitbouwen van Kazerne opende begin 2019 de gerenoveerde marechausseekazerne (Fase 2), naast de in 2014 geopende loods (Fase 1 dit is geen onderdeel van het project waarover deze inzending gaat en is daarom buiten beschouwing gelaten). Sindsdien beschikt Kazerne over 2.000 m2 tentoonstellingsruimte met daarin 9 hotelkamers (waar je slaapt in de expositie, een ervan is beschikbaar voor artists-in-residence), 4 multifunctionele ruimtes, 2 restaurants (een laagdrempelige voor het algemene publiek, een high-end om verzamelaars en opdrachtgevers aan te trekken), een designshop en een creatieve sociëteit (4/7 huiskamer om het ontwerpveld te verbinden met cross-sectorale netwerken). Er is een 50-jarig huurcontract, wat de duurzaamheid van onze aspiraties onderstreept.
In deze vernieuwende mix van inclusieve en exclusieve verblijfs- en ontmoetingsruimten biedt Kazerne aan startende en gevestigde designers – het creatieve ecosysteem – een geëngageerd platform dat hen met exposities, verbindende en verdiepende activiteiten in hun ontwikkeling ondersteunt. Voor designstudenten en -professionals draagt Kazerne als presentatie-instelling bij aan de promotie van hun recentste ontwikkelingen in het ontwerpveld, terwijl de gastvrije ontmoetingsplaats aanleiding biedt om uiteenlopende leefwerelden en cross-sectorale netwerken te ontmoeten, binnen een programma dat verbinding en inspiratie stimuleert en uitdaagt tot verdieping. Zo fungeert Kazerne als actieve spil in de rijke Eindhovense infrastructuur voor design, techniek en onderzoek, die middels vele enthousiaste reacties en publicaties tot ver buiten de regio zijn weerklank vindt.
EEN NIEUWE MAATSCHAPPELIJKE BETEKENIS VOOR CULTUREEL ERFGOED
Aan de rand van het centrum van Eindhoven stonden een voormalige marechausseekazerne en industriële loods van de gemeentereiniging al decennia min of meer leeg en te verloederen. Twee creatieven, Annemoon Geurts (ontwerper) en Koen Rijnbeek (muziekant), zagen na een aantal succesvolle pop-up pilots tijdens de Dutch Design Week, hierin potentie voor een innovatief cultureel/maatschappelijk concept met een hoogwaardige, grootstedelijke allure, toegankelijk voor al het mogelijke publiek. Een plek waar verschillende leefwerelden samenkomen om te eten, drinken, slapen, werken en ontspannen, terwijl actuele exposities hen inspireren, prikkelen en uitdagen om na te denken over antwoorden op de sociale, culturele en economische vragen van vandaag en morgen. De nieuwe maatschappelijke functie die ontstaat met de herbestemming van het erfgoed maakt het mogelijk: een internationaal podium voor de creatieve industrie op een ondernemend fundament van hospitality.
Door het totaalconcept onder te brengen in een monumentaal complex, snijdt het mes aan twee kanten: het erfgoed blijft behouden voor de toekomst en er is een inspirerende fysieke locatie ontstaan die de beleving van cultuur intensiveert, ontmoeting tussen verschillende netwerken en leefwerelden aanjaagt die bovendien zelf een belangrijk deel van het voor het inhoudelijke programma benodigde budget genereert.
DESIGN ALS BASIS VOOR EEN NIEUWE ONTMOETINGSPLEK
Ontwerpers verbeelden nieuwe wijzen van (samen)leven. Zij geven actuele maatschappelijke ambities een tastbare vorm. Als rijke opleidings- en vestigingsplek is Eindhoven uitermate geschikt om nieuwe allianties te smeden tussen (top)ontwerptalent, bedrijven, bestuurders, onderzoekers en publiek. In verloederd erfgoed dat duurzaam werd herbestemd biedt Kazerne hen een nieuwsgierig, gastvrij en geëngageerd podium dat met exposities, verbindende en verdiepende activiteiten de tijdgeest tracht te vangen. Bevlogen makers vinden hier een internationale springplank, terwijl een breed publiek in de inspirerende hospitality-omgeving 24/7 kan ervaren hoe design waarde toevoegt aan de wereld waarin wij leven. Als ontmoetingsplaats voor designprofessionals, hun stakeholders en publiek verbindt Kazerne uiteenlopende leefwerelden en cross-sectorale netwerken.
Vol trots op de internationale impact van het jonge en gevestigde toptalent met een Eindhoven-link krijgen collega alumni voorrang. Met de brugfunctie tussen opleiding en beroepspraktijk dragen we bij aan het Eindhovense design-ecosysteem, de culturele loopbaan van inwoners en de internationale positionering van designstad Eindhoven.
Vanwege de sfeervolle horeca is de drempel laag, ook voor niet-ingewijden. Zij stappen hier sneller binnen dan in een regulier museum en maken haast en-passant kennis met een wereld vol schoonheid en innovatiekracht. Omdat publiek eet, vergadert, werkt en zelfs slaapt te midden van de tentoonstelling, versmelten de gepresenteerde werken met hun persoonlijke leef- en ervaringswereld. Hun blik wordt vertraagd en er ontstaan andere gesprekken, omdat er tijd is om over een eerste oordeel of achtergronden na te denken.
INDELING INTERIEUR EN INVENTARIS
Hieronder vatten we per ruimte de inrichting samen. Fase 2 van het erfgoed bestaat uit het hoofdgebouw (de oorspronkelijke marechausseekazerne), de cellen, paljas, stallen, binnenplaats en het koetshuis. Het interieur en de inventaris van Fase 1 zijn geen onderdeel van het project waarover deze inzending gaat en is daarom buiten beschouwing gelaten.
Algemeen Het meubilair bestaat grotendeels uit (recent gerealiseerd) design van internationaal niveau, in plaats van uit standaard horecameubilair. De inventaris hoort deels bij de wisselende tentoonstellingen en zal dus drie keer per jaar vervangen worden. Alles straalt een onmiskenbare kwaliteit uit en overal is snelle wifi. Toegang tot de guesthouses wordt met slimme kaarten en smartphones geregeld. Deze kaarten verschaffen ook toegang tot de Kazerne Members Club en fungeren als debet kaart: gasten kunnen er een tegoed opladen om hun bestedingen in de (honesty) bar en de restaurants af te rekenen.
Er was veel aandacht voor het ontwerp van de trappen; pas na tien ontwerpsessies kwam de beoogde uitstraling overeen met het budget. In de trappenhuizen is vanaf de begane grond de monumentale kapconstructie zichtbaar. De begane grond en de guesthouses in het hoofdgebouw zijn rolstoel toegankelijk.
Entreesluis De volumes van het hoofdgebouw en het koetshuis worden met een sluis van glas verbonden. Stoepborden trekken de aandacht van de voorbijganger. In de entree staan enkele producten uit de shop, er hangen en staan design- en kunstwerken die onderdeel zijn van de tentoonstelling, in het trappenhuis hangt een lichtobject dat door Ontwerpduo samen met Clearyled voor Kazerne werd ontwikkeld.
De sluis biedt toegang tot de binnenplaats, de receptie/shop, het high-end restaurant en tot de toiletgroep en de Members Club op de eerste verdieping. Bewegwijzering verwijst de bezoeker naar de verschillende functies. Beeldschermen om gasten te verwelkomen zijn al wel aangeschaft. De software is nog in ontwikkeling. Deze wordt nog dit jaar opgeleverd.
Ontvangst, shop en Meeting Room S In de receptie zijn twee werkplekken voorzien, voor een warm welkom van de gasten. Hier krijgt de bezoeker alle informatie voor een aangenaam verblijf, naast een mondelinge introductie over het concept en de tentoongestelde werken. Er is een printer en zijn fietsen te huur. De receptie is onderdeel van de designshop/galerie. In de grootste ruimte staat een vergadertafel met acht stoelen van Ahrend en een beeldscherm met een video conference optie.
Binnenplaats De uitstraling van de binnenplaats is lommerrijk, met (klim)planten en planten in grote potten, naast de plataan die er al stond. De nieuwe planten werd met grote korting door Oogenlust geleverd, een groenjuwelier uit Eersel die zocht naar een uithangbord in Eindhoven. Extra zonwering en kleine kachels bleken geen toegevoegde waarde te hebben. Het bestaande terrasmeubilair is aangevuld met extra tafels en banken van Weltevree. Er is een kelnersoffice in de gang tussen de restaurants en het terras. De realisatie van de buitenbar is op de lange baan geschoven, om het operationele team eerst te laten ervaren wat de nieuwe situatie aan faciliteiten vraagt. Elektra en water zijn al wel aangelegd.
100 jaar geleden werden de cellen en stallen verbonden door een overkapping waaronder de paarden konden uitdampen, met achterin een mestbak. Later werd dit de kantine van de gemeentereiniging, bestaande uit karakterloze laagbouw. Hier staat nu een moderne nieuwbouw, die herinnert aan deze zogenoemde paljas. In de overdekte buitenruimte staat een imposante buitenkeuken van ontwerper Joost van Bleiswijk. De pizza-oven (om meer gezinnen te kunnen aantrekken) wordt komend voorjaar gerealiseerd. De binnenruimte is onderdeel van de wisselende tentoonstelling en wordt multifunctioneel als Meeting Room ingezet.
Kantoren In de oude keuken en opkamer zijn drie kantoren, met vier werkplekken voor hospitality- gerelateerde functies (management, reserveringen/sales, administratie) en drie werkplekken voor programmagerelateerde functies (projectleiding, projectassistentie, marketing en communicatie). Er is een kleine pantry en opslagruimte voor de shopvoorraad.
Guesthouses Alle guesthouses hebben een comfortabel Auping bed met fijn linnen, Luxaflex verduistering en sfeerverhogende Vescom gordijnen met extra akoestische functie. In de luxe badkamers is een grote regendouche, ruime wastafel, een werktafel (behalve in de kleinste Charming Room) met comfortabele stoel(en), een zitje, TV, Bluetooth speaker, telefoon, koelkast, kluisje en opbergruimte, ook voor koffers. De kasten zijn door Daphna Laurens speciaal voor het project ontworpen en met plaatmateriaal van Leeuwerik door Bedaux uitgevoerd. In de grotere kamers is ook een vrijstaand bad van Not Only White, bank of sofabed en een pantry, waar de wereldreiziger zelf een ei kan bakken of eenvoudige maaltijd kan bereiden (aan alle gasten wordt bij de reservering gevraagd of zij bijvoorbeeld een verse pasta en huisgemaakte saus in de koeling wensen). Op verzoek wordt een fitnessapparaat in de kamer geplaatst. Er staan kleine designobjecten zoals keramiek van Meyers Fugman, rENS, en Jeroen Wand.
Op de eerste verdieping van het hoofdgebouw zijn 3 guesthouses. In de grootste zijn twee verblijfruimtes met vier slaapplaatsen. De 140 vierkante meter grote zolder is één guesthouse,
met entresol en extra slaapkamer. Hier kunnen zes gasten verblijven. Op aanraden van collega’s communiceren we overigens dat je er met vijf gasten kunt verblijven, om te vermijden dat het een feestruimte wordt. De guesthouses in het hoofdgebouw zijn toegankelijk via de lift. De voormalige cellen hebben beneden een living en boven een slaapkamer. De oude cel met brits is nog tact en heeft een pantry. Op de eerste verdieping van de Paljas is een groot guesthouse met Frans balkon. Hier staat een groot rond bad en is door Dornbracht een privat Spa gesponsord in ruil voor 10 keer per jaar de mogelijkheid om iemand te laten testen. Op de voormalige hooizolder is een guesthouse van 80 vierkante meter. Deze heeft een open loft uitstraling. De kleine hidden room, is bedoeld voor artists en chefs in residence of sociëteitsleden die niet meer naar huis kunnen. Deze kamer heeft minimale doch comfortabele voorzieningen: bed, toilet, tv en douche.
Meeting Rooms De begane grond van de voormalige stallen is nu Meeting Room M. Hier is een bar en past een vergadertafel voor dertig personen. Ook de twee grootste guesthouses zijn als meeting room beschikbaar, net zoals hiervoor beschreven Paljas en de grootste shopruimte. Gasten kunnen gebruikmaken van verrijdbare AV-middelen met video conferencing opties en een digitale flipover. De tentoonstelling in de Meeting Rooms is toegankelijk voor publiek als deze ruimte niet exclusief door een gezelschap is gereserveerd.
High-end restaurant In het restaurant in het koetshuis staat – passend bij de ambitie om hoge punten te scoren in de gidsen – een hoogwaardige keuken, complete bar, goederenlift naar de Members Club en een kleine afwaskeuken. Tussen 1923 en de jaren 50 was hier de brandweer gevestigd. Het restaurant positioneren we onder de naam Benz: daar waar nu de keuken staat stond de eerste gemotoriseerde brandweerspuit van Eindhoven, door de brandweerlieden ook wel d’n Benz genoemd. Er is voor 32 personen plaats in comfortabele stoelen van Maarten Baas, met armleuning. Een deel van het servies is ontworpen door designers uit het netwerk zoals Alissa+Nienke en Hella Jongerius. Een deel is speciaal voor Kazerne ontworpen door Joachim Morineau en MKGK met Cor Unum. De servetten werden door Kiki van Eijk samen met Wasserij Boumans ontwikkeld.
Members Club De creatieve sociëteit is een huiskamer voor hotelgasten en leden uit de creatieve community, op de zolder van het koetshuis. Zij hebben 24/7 toegang. Doel is de verbinding tussen lokale en internationale netwerken en het creëren van nieuwe kansen voor de creatieve community. Dit deel heeft de uitstraling van een lobby. Bij de door Carolina Wilcke ontworpen haard, die begin 2020 geleverd wordt, staan comfortabele banken van Montis en stoelen van Spectrum (een heruitgave van de stoel die Rietveld voor de Holland Amerika lijn ontwierp), er is een grote tafel met fijne stoelen, en een honesty bar. Hier kunnen gasten zelf een drankje pakken, op goed vertrouwen dat zij hun verbruik noteren of via de Members Club Card afrekenen. Dit is gebruikelijk in hoogwaardige kleinschalige boutique hotels. Gerechten worden via de goederenlift geserveerd. De taxidermie werken van Idiots zorgen voor een vrolijke noot.
EEN PLEK VOOR IEDEREEN, OOK IN VERANDERENDE TIJDEN
In deze onvoorspelbare tijd heeft de hoogwaardige, grootstedelijke allure van Fase 2 ook haar aantrekkingskracht op lokale gasten. Nu reizen niet meer zo vanzelfsprekend is, vindt de Eindhovernaar zijn escape juist hier. Op de lommerrijke binnenplaats en in het high-end restaurant wanen zij zich even ver weg van het dagelijkse leven. Voor gasten die deze ervaring willen verlengen is er keus uit diverse guesthouses. Zo beleefden een aantal Eindhovenaren hier deze zomer toch een romantische huwelijksnacht, vierde er een familie een bijzonder jubileum en ontsnapten een aantal buurtbewoners een weekend aan de hedendaagse realiteit. Hierdoor bewees Fase 2 de afgelopen tijd misschien in mindere mate haar internationale kracht, maar des te meer de invloed op de stad en haar inwoners.
MET DANK AAN
Fase 2 van herbestemming erfgoed werd gerealiseerd met dank aan onze medemogelijkmakers: Ahrend Furniture, Arpa Learn Instituut, Auping, Maarten Baas, Ruud Balk Fotografie, Bedaux Interieur, Kiki and Joost, Cleary BV, Contempo Gallery, Cor Unum Ceramics & Art, DESSO Carpets, Dornbracht, Studio DRIFT, DR Trading, Duravit, Lidewij Edelkoort, Eindhoven365, Thomas Eurlings / ThomasE. creations, Thomas eyck, JASNO, Dirk Vander Kooij, Daphna Laurens, Leeuwerik, Lensvelt, Lucas en Lucas, Mackelijk, Modular Lighting Instruments, Mosa Tiles, Not Only White, Ontwerpduo, Oogenlust, Spectrum, Tarkett, Vantot, Vescom B.V., Vij5, Weltevree, Studio van der Zandt.