HQ Takeaway.com Amsterdam – het verlengde van de stad.
De essentie van Takeaway: ‘legt de verbinding tussen restaurants en de consument thuis.’
Het interieur van het hoofdkantoor in Amsterdam trekt de levendige stad door naar binnen, maar zorgt er tegelijk voor dat de werknemers een rustige ruimte krijgen waarin ze zich kunnen concentreren op het werk. ‘De weg’ of ‘de straat’ scheidt het ontmoeten van het geconcentreerd werken. Tegelijkertijd bevragen we de link tussen de functies van de stad en die van het kantoor.
Concept
De essentie van Takeaway: ‘legt de verbinding tussen restaurants en de consument thuis.’ Dit was het vertrekpunt voor de ontwikkeling van het interieurconcept, welke we vervolgens vertaald hebben naar de layout van hun kantoor.
De buitenring van het pand, gesitueerd langs de raampartijen met spectaculair uitzicht over het IJ, is opgedeeld in ‘woonwijken’ refererend aan de verschillende afdelingen. De moscirkels boven de bureaus dragen bij aan het gevoel van rust, goede akoestiek en luchtkwaliteit. Deze prikkelarme omgeving is ontworpen als plek waar werknemers zich op hun gemak voelen en kunnen concentreren op hun werk. Deze ruimte symboliseert ‘het huis’, waar teams in ‘wijken’ werken.
De actieve functies van het kantoor zijn gesitueerd in de middenkern van de plattegrond. Vergaderruimtes, belhokjes, scrum-ruimtes en uitnodigende koffiehoekjes maken dit tot een levendige ruimte om elkaar te ontmoeten en connectie te maken. Deze ruimte symboliseert de bedrijvige ‘restaurants’.
Het oranje Takeaway pad is de verbinding tussen deze twee ruimtes. Dit pad, dat dagelijks wordt afgelegd door de fietskoeriers van Takeaway, wordt benadrukt door de rechtlijnige lichtrails met planten. Werknemers gaan fysiek op pad om een andere activiteit uit te voeren waarbij ze de straat oversteken en een opstap hebben om in een ‘restaurant’ te gaan staan of zitten.
Takeaway.com behoort tot een van de snelst groeiende bedrijven van Europa. Het ontwerpen van hun hoofdkantoor betekent voor ons dat we constant twee stappen vooruit moeten denken. Naast het vertalen van de visuele identiteit naar een functionele ruimte maken de snelle groei in werknemers en een kort huurcontract deze casus tot een complex huisvestingsvraagstuk. We hebben dit opgelost door een modulair box-in-box ontwerp te realiseren. De maat van de box zorgt ervoor dat deze onder elk plafond geplaatst kan worden en is hierdoor makkelijk mee te nemen naar een nieuw kantoorpand. Met dit concept kan de ruimte organisch met Takeaway meegroeien.
Naast de verdiepingsvloeren met kantoorfuncties is er een volledige verdieping ontworpen waar ontmoeting centraal staat, voor zowel lunch als informeel overleg en presentaties. Tevens staat hier de merkbeleving centraal en is het als het ware een ‘experience centrum’ voor de bezoekers.
Het door Mirato ontworpen officeconcept wordt op dit moment vertaald naar het nieuwe 18.000m2 kantoor van Takeaway in Berlijn dat medio 2021 in gebruik zal worden genomen.