Fresh! is het eerste deel van het nieuwe, 200.000m2 grote ‘Westfield Mall Of The Netherlands’ dat geopend is. In deze versmarkt zijn uitsluitend winkels te vinden met voedsel en versproducten die op aantrekkelijke wijze worden gepresenteerd. Consumenten kunnen hier hun dagelijkse boodschappen doen in een bijzondere omgeving. Er is o.a. een bakker, slager, groenteboer en viswinkel maar ook een luxe patisserie en diverse delicatessen winkels. Het is een plek waar mensen naast hun dagelijkse boodschappen ook ontspanning en vermaak vinden. Zo zijn er uiteenlopende evenementen te bezoeken, zoals kooklessen, proeverijen en demonstraties.
De ‘WMOTN’ in Leidschendam is een unieke, innovatieve winkel-, eet-, vrijetijds- en entertainment bestemming die het traditionele Nederlandse retaillandschap volledig herdefinieert. De Mall wordt het grootste shopwalhalla van het land met 280 units voor winkels en horecagelegenheden, een bioscoop met tien zalen en 4.000 parkeerplaatsen.
De ambitie van het winkelcentrum is om veel meer te zijn dan ‘slechts’ een winkelcentrum:“Mode, eten & dineren, vrije tijd en ervaringen die zullen inspireren. Een ontdekking van superieure winkelontwerpen, kwaliteit en service. Iconische flagshipstores, inspirerende merken, nieuwe ontwerpers, lokale winkels en pop-ups; het moet het beste van het beste zijn. Alles op één bestemming. Het wordt een ruimte waar mensen elkaar kunnen ontmoeten, verbinden, winkelen en gedenkwaardige ervaringen kunnen delen. Het wordt een aangename, eigentijdse en milieuvriendelijke omgeving waarbij innovatie de kern is. Niet alleen om de beste in zijn soort te zijn, maar ook om de toekomst van de detailhandel vorm te geven. Het creëren van een innovatieve en gastvrije nieuwe ruimte, een plek waar mensen tijd willen doorbrengen, samenkomen en verbinden, om nieuwe ervaringen te ontdekken en ervan te genieten. Een ruimte die het beste van de digitale en de fysieke retail samenbrengt en om deel uit te maken van de toekomst van retail”.
Fresh! verbindt de grote supermarkten AH XL en Jumbo Foodmarkt. Daardoor is de versmarkt dé regionale bestemming voor de dagelijkse boodschappen geworden. Sinds de opening is het aantal bezoekers gestegen en doen de winkels het beter dan vergelijkbare winkels in andere Nederlandse centra.
In het hart van Fresh! bevindt zich een speciale demonstratiekeuken waarin de Nederlandse tv-chefs Miljuschka Witzenhausen en Hugo Kennis twee keer per maand een kookworkshop geven. Om bezoekers op een culinaire manier te inspireren werken de tv-chefs met seizoensproducten van de winkels in Fresh! Het openen van Fresh! bleek een schot in de roos bij de lokale bezoekers. Ze houden van ‘hun’ slager, bakker en groenteman. Met hun liefde voor kwaliteit zijn bezoekers zeer loyaal aan deze winkels en willen ze graag nieuwe producten uitproberen bij nieuwe winkels. De indeling van Fresh! geeft klanten de kans om rond te lopen, te proeven en nieuwe smaken te ervaren. Fresh! combineert vakmanschap, smaak en ervaring op één locatie.
De versmarkt is gesitueerd op 2 lagen. De strategische ligging t.o.v. de entrée van de parkeergarage en de 2 grote supermarkten biedt ruim voldoende verkeer langs alle winkels. Vanaf de roltrap voert een looproute tussen de kiosken en de shops. Voor de kiosken hebben we twee eilanden gecreëerd met afwijkende vloerafwijking waardoor de looproute duidelijk is aangegeven. Het hart van de Fresh! is in het midden van die eilanden gelegen. Naast dat de demonstratie keuken zich hier bevindt, zijn in het hart, tussen de kiosken ook de zitjes geplaatst.
Een systeem van zwartgrijze staalframes, gecombineerd met strekmetaal en betongrijze beplating geeft een stoer en elegant karakter aan de markt, via de vide koppelt het de 2 verdiepingen met elkaar en geeft het ruimte aan een individuele invulling van de diverse huurders. In de frames worden producten gepresenteerd en kan de signing worden gemonteerd. Eigen materialen kunnen per winkel worden toegevoegd. De kleuren en materialen zijn terughoudend toegepast zodat de aandacht wordt gevestigd op de producten
Er is een lokale ‘touch’ toegevoegd door op diverse wanden en vloeren met tegels metselwerk verbanden aan te brengen, die doen denken aan de metselwerkverbanden die kenmerkend zijn voor de historische Hollandsche architectuur. De demonstratiekeuken in het hart van de markt is een onderscheidend element. Het sculpturale meubel is volledig in goudgeel messing uitgevoerd. De geknikte afzuigkap verbindt de twee verdiepingen en is een eye-catcher voor Fresh!
.