Samsonite group is een no-nonsense merk dat kleurrijke en praktische koffers en tassen voor wereldreizigers maakt. Onder het merk Samsonite Group vallen diverse submerken, zoals Lipault, Tumi, American Tourister en Hartmann welke allemaal in de showroom vertegenwoordigd moesten worden. Voor de nieuwe showroom in Amsterdam is i29 interior architects gevraagd een zowel verassende als functionele winkel omgeving te ontwer-pen.
Samsonite stelde i29 voor de volgende uitdagingen: Hoe roep je in een winkel een reissfeer op, zonder te verval-len in clichés als afbeeldingen van vliegtuigen, treinen en schepen? Hoe verbeeld je de energie en bedrijvigheid van wereldsteden, zonder naar obligate toeristische iconen te grijpen? Hoe breng je visuele rust in een veelzijdig en kleurrijk aanbod? i29 stelde een sterke basis voor die in het ontwerp dat op een intuïtieve manier naar reizen en beweging verwijst. Een grafische laag gebaseerd op stedelijke omgeving en wegbewijzering brengt alles samen, en geeft bezoekers het gevoel dat ze door een 3-dimensionaal zebrapad lopen.
Los van de communicatieve kracht van het zwart witte patroon dat als basis voor het hele ontwerp werd gebruikt, is de monochrome zwart-witte winkelomgeving een sterke basis voor de diversiteit aan producten in allerlei kleuren, materialen en stijlen die in de winkel worden getoond. Ook spreekt het klanten aan van alle leeftijden en uit verschillende sociale klasses, varierend van jong en modegevoelig tot zakelijk en meer klassiek. Het brengt alle merken samen tot een sterke eenheid, en is veel meer dan puur een esthetische keuze.
Producten worden gepresenteerd in een serie van open en gesloten display kasten, zorgvuldig in lijn opgesteld met het grafische patroon als vloervlak. Elk merk heeft haar eigen plek binnen de enorme diversiteit aan producten. Samen vormen de kasten een dynamisch doch coherent interieur landschap, onderling verbonden door het grafische thema. De premium productlijn met oa polypropyleen koffers van Samsonite is opgesteld langs een van de zijwanden. Een schuine vakkenkast laat vanuit de ene zijde grote fotografische beelden zien van een verkeersplein in Tokyo, pas vanuit de andere zijde zijn de koffers zichtbaar. Dit zorgt voor contrast en verrassing in de beleving van de ruimte.
Door het vloer patroon schuin op de ruimte te projecteren krijgt het geheel een sterk gevoel van richting. Lichtrails, displaykasten en meubels staan allen opgesteld in eenzelfde richting. De diagonaal geplaatste objecten in de vierkante ruimte werken vervreemdend alsof de gehele ruimte is gedraaid. i29 bracht het ontwerp terug naar de essentie, verwijzend naar de oorsprong van het merk zelf; beweging, reizen, verandering van omgeving. Het plaatsen van de producten in hun ‘natuurlijke habitat’ geeft een nieuwe beleving en prikkelt bezoekers op ontdekking te gaan.