rust & dynamiek
De klanten van de Sociale Dienst moeten weer in beweging komen. Dat vraagt een ruimte die de mensen op hun gemak stelt maar ook dynamisch is. De ontvangstruimte is eerst helemaal leeg gemaakt. Daarna zijn de spreekkamers als volumen in de open ruimte geplaatst. Het zonlicht valt naar binnen en het volgt de ronde hoeken van het interieur. Licht geeft de mensen lucht.
9 oktober 2006 Bij de Sociale Dienst in het centrum van Zeist heeft een man twee medewerkers, onder wie een portier, neergestoken. Een baliemedewerkster van het CWI kreeg klappen op haar hoofd. Twee slachtoffers zijn er slecht aan toe. Ze verkeren wel buiten levensgevaar. De politie heeft in de omgeving een 21-jarige man uit Zeist aangehouden.
Volgens de rechtbank is het leed dat de verdachte bij slachtoffers – maar ook bij hun collega’s die hiervan getuigen waren – heeft aangericht onbeschrijfelijk. Ook bij andere medewerkers van Sociale Diensten, CWI’s, UWV’s en andere publieke dienstverleners heeft de verdachte gevoelens van angst en onveiligheid teweeg gebracht. ‘Zij zijn immers ook werkzaam op een voor het publiek toegankelijke plek en worden daar vaak geconfronteerd met agressie en geweld.’
veilig en kwetsbaar
Onze veranderende maatschappij vraagt nieuwe ontwerp-oplossingen. Hoe open kan een ruimte zijn tegenover een samenleving die steeds meer verhard in agressie? Willen we onszelf op slot zetten of is het juist enorm krachtig om kwetsbaar te durven zijn?
vertrouwen & emotie In de gesprekken werden de gebruikers uitgedaagd en verleid. We luisterden, observeerden en maakten daarna veel schetsen om door te dringen tot het kern. Hierin hebben de medewerkers zich opengesteld, waardoor het probleem zichtbaar werd. De ruimte moest een voorbeeld zijn van aandacht voor het detail en de emotie van klanten. Daarin is nooit naar de gemene deler gezocht maar is altijd het mooiste gekozen. Immers een mooie ruimte straalt optimisme en vertrouwen uit.
“doordat de ruimte een humane sfeer uitstraalt, heeft het gesprek met de klant veel eerder een persoonlijke sfeer. Hierdoor kom ik eerder tot de kern van het probleem en sneller bij de oplossing. Een zakelijke omgeving werpt al snel een drempel op”
aandacht & detail
Met veel liefde is gewerkt aan het ontwerp en de uitvoering. Immers, het is een ruimte die er toe doet! De ronde hoeken maken de wanden en de spreekkamers tastbaar, ze geven de ruimte een zachte sfeer. De spreekmeubels zijn afwisselend frontaal als naast elkaar uitgevoerd, dat geeft een ander gesprek. Elk meubel heeft zijn eigen karakter en is uniek, net zoals iedere klant uniek is. Genoest eiken wordt gecombineerd met HPL waardoor het meubel opbreekt in losse vlakken en mee doet in de kleuren op de wanden. De kleuren op de wanden zijn met de vlakken van de meubels een totaalcompositie.