Aan boord van een boorplatform midden op zee
De Offshore Experience in het Maritiem Museum Rotterdam is de eerste tentoonstelling ooit over de innovatieve Nederlandse offshore-industrie. De 800 m2 grote tentoonstellingsruimte is getransformeerd tot een indrukwekkend boorplatform. Bezoekers wanen zich op zee en kunnen in de interactieve, multimediale experience zelf ervaren hoe het is om te werken en te leven in de offshore-industrie.
Platform als uitgangspunt
De wens van het Maritiem Museum was om het grote publiek kennis te laten maken met de offshore-sector. Maar hoe vertel je het verhaal van iets dat zich afspeelt buiten ons zicht, ver op zee en onder water? In samenwerking met het museum bedacht Kossmann.dejong een concept waarin de bezoeker naar een platform op zee wordt gebracht en in de huid van een offshore-medewerker kruipt.
Levensecht
Net als echte offshore medewerkers, beginnen bezoekers met de veiligheidstraining in de Safety Room. Het aantrekken van een helm en veiligheidshesje en de toepassing van originele offshore elementen, zoals een waterdichte deur, maken de experience bijzonder realistisch. Na de landing op het grote stalen platform ontvouwt zich een 360-graden projectie van de zee, compleet met soundscape. Woeste golven lijken bijna over het dek te slaan – zo realistisch dat bezoekers zich vastklampen aan de railing om zichzelf staande te houden. Aan de hand van negen interactieve games leggen bezoekers op het platform een assessment af om te ontdekken of ze geschikt zijn voor het werk in de offshore-sector. Zo kunnen ze met armgebaren een helikopter laten landen, een onderwaterrobot besturen of een schip in positie houden met behulp van satellieten.
Duurzame toekomst
Vergezeld van spannende lichteffecten en plonsgeluiden, brengt de lift bezoekers vervolgens naar de donkere, mysterieuze onderwaterwereld. Met een van Europa’s grootste Pepper’s Ghosts illusies wordt een indruk gegeven van verschillende offshore-activiteiten. De reis eindigt in de toekomst. In de laatste ruimte komen bezoekers terug aan wal in de decompressie- en omkleedruimte. Douchehokjes doen dienst als ‘pitch-ruimte’: hier kunnen bezoekers stemmen op het beste idee voor duurzame energiewinning op zee.
Zo is, samen met een betrokken team – van licht-, geluid- en mediaontwerpers tot de vele sponsors en hoofdaannemer Bruns-, een rijke totaalervaring voor alle leeftijden gecreëerd, net zo groots en meeslepend als de offshore-sector zelf.