Het authentieke pand aan de Generaal Vetterstraat in Amsterdam werd ruw casco opgeleverd. Een mooi schoon werkblad waar alles mogelijk was!
KOKORO. Japans voor ‘hart’.
KOKORO. Een bijzonder reclamebureau, waar harten worden gewonnen.
Hart. KOKORO. Het groene hart. Het hart van het bureau. Het fysieke hart van de ruimte.
Vanuit het hart ontwerpen, in het geval van en voor KOKORO logisch en tegelijk verbindend.
Het hartcentrum van de verdieping is gemarkeerd dmv een illustratie van een fysiek hart. Een groen hart. Om verbinding te maken met het fantastische groen wat zichtbaar is vanuit de gehele zuidelijke raampartij. Om het hart van het bedrijf te markeren. Om de mantra van KOKORO fundament te laten zijn van het ontwerp. ‘Let’s win some hearts!’
Dit hart is geprojecteerd op de plattegrond en valt over de middenkern van de verdieping.
Een beeld van 72 M2. Alles wat zich in het hart van het bedrijf bevindt is uitgevoerd in deze
specifieke kleur groen.
Buiten het groene hart is rust. Rust om te werken en te vergaderen. Om inspiratie op te doen, uitkijkend over het groen en het water. Om gasten te ontvangen en om te lunchen.
De indeling is flexibel, zodat de groei die het bureau doormaakt niet geremd wordt door het ontwerp. Een zachte, stoere werkomgeving voor een fluide en sterk bedrijf.
Blokken in de ruimte zorgen voor veilige hoeken en dienen tevens als flexplek. Akoestische toepassingen zijn geintegreerd in en ondersteunend aan het ontwerp. Een gelaagd hart van warm wit vilt als paneel in de vergaderruimte. De lunchtafel die mee is verhuisd is centraal geplaatst en omarmt nu 1 van de constructieve kolommen. Waar mogelijk zijn meubels uit het vorige pand hergebruikt. Materialen zijn spannend, natuurlijk en duurzaam. Een inspirerende werkplek ontworpen vanuit het hart.
We vroegen Rian een eigen interpretatie te geven op de ruimte die we zouden betrekken. Carte blanche. Rian heeft onze familiaire bureaucultuur weten te vertalen in een werkomgeving die aanvoelt als een gezellig thuis. Ook wist Rian een relatief kleine oppervlakte om te toveren naar een ruimte die effectief benut wordt, maar tegelijk nog ruimtelijk en open voelt. Door enkele opvallende, minder voor de hand liggende keuzes heeft het kantoor de creatieve uitstraling die het nodig had.
Wouter Vanhaeren, creative director KOKORO