Een middeleeuwse steeg met glasdak vormt de indrukwekkende hoofdentree van De Rode Winkel in Utrecht. Deze binnenstedelijke interventie door Thomas Kemme Architecten verbindt bouwgeschiedenis, straat en het interieur door VEVS Interior Design tot een heldere eenheid. Voor dit 180 jarige familiebedrijf ontwikkelden de architecten een eigentijdse taal ‘van stoel tot stad’ waarbij alles – van spiegel tot spijkerbroekendepot, en van bar tot belichting – speciaal op maat is gemaakt.
De Rode Winkel, een begrip op jeansgebied, gaf een veelzijdige opdracht: herbestemming van het monumentale familievastgoed, de steeg opnemen in de winkel, alle 6500 spijkerbroeken in zicht houden, veel paskamers en een naaiatelier voor de taylor, een bar, én het damesassortiment vergroten. Thomas Kemme Architecten en VEVS Interior Design wisten deze verschillende werelden tot één grootse winkelbeleving te maken.
De steeg zet de verhouding tussen binnen en buiten op scherp: de bezoeker wordt op straat via de steeg naar binnen gelokt, terwijl links en rechts de robuuste ‘Denim-store’ en de elegante ‘Maison’ met bar aangenaam verschillen. Het resultaat is een transparant geheel met helder licht en zones met slimme doorzichten. De winkel heeft een eenvoudige belijning met een ‘denim-wall’ als statement: 32,5 meter kast – bijna 300 meter jeans! – en toch luchtig door zijn open structuur. Ook de paskamerspiegels zorgen voor ruimtelijkheid. De vormtaal in de ‘Maison’ is voor de familie geïnspireerd met details van Art Deco en De Stijl. Het verhoogde naaiatelier is een blikvanger die tegelijkertijd zorgt voor geborgenheid in de ruimte eronder. Vernieuwend is het project in het samenbrengen van binnen en buiten, geschiedenis en heden, collectie en magazijn, hospitality en retail, daglicht en kunstlicht. Door de nauwgezette- en afgewogen mix van disciplines, materialen, zichtlijnen en details viel de winkel al in de prijzen.