leren door doen
De Meander is een VMBO school. De leerlingen leren te bouwen aan de vaardigheden die je nodig hebt, op het MBO en in je verdere leven. Het centrum van het gebouw wordt gevormd door de middengang en de entreehal. In deze dubbelhoge ruimte is helgasnelarchitecten gevraagd leerlingenmeubels te ontwerpen. Deze zitplekken worden in de open ruimte, de canyon geplaatst. Het moet een plek worden waar de leerlingen graag op zitten en elkaar ontmoeten. Belangrijk uitgangspunt voor het ontwerp is dat de meubels tegen een stootje kunnen.
bestaande ruimte
De middengang, de canyon wordt gevormd door binnengevels die verschillende richtingen hebben. Hierdoor ontstaan er onverwachte perspectieven. De wanden zijn uitgevoerd in schone beton of voorzien van lichte, houten absorptiepanelen. In deze binnengevels zijn ramen opgenomen die als schilderijlijsten aan de wanden hangen. De vloer op de begane grond is een donkerrode gietvloer, de vloer op de eerste verdieping is een oranje/rode gietvloer. Door de ruimte steken antraciet geschilderde trappen en loopbruggen.
concept
Omdat er in het gebouw een heldere opzet van materialen is toegepast willen we onze meubels daar onderdeel van laten zijn. We willen geen extra materialen en kleuren toevoegen aan het interieur. Omdat de meubels op de vloer staan willen de meubels onderdeel laten zijn van deze kleur. Ze ZIJN de kleur van de vloer geworden. Hierdoor lijken de meubels uit het gebouw te zijn ontstaan, alsof ze meteen mee ontworpen zijn. De kleur en de verschillende volumes bepalen het karakter van het meubel.
De hoekverdraaiingen van het gebouw zijn overgenomen in de meubels. Hierdoor krijgen de meubels verrassende volumes en interessante vormen. Doordat er met verschillende hoogteniveaus is gewerkt ontstaan er verschillende leuke plekken in, op en rond de meubels. Soms gaat het blokmeubel echt de hoogte in. Het hoogteaccent is een plek waar je stoer op kunt klauteren, de lage blokken vormen als vanzelf een ontmoetingsplek voor een groepje leerlingen.
meubel begane grond
We hebben op de begane grond één groot meubel ontworpen voor de hoofdentree. Dit meubel is echt het territorium van de leerlingen. Als je hier zit, zie je iedereen binnenkomen en weer weggaan.
De vloer is op de begane grond donkerrood, daarom heeft het meubel deze kleur gekregen. Zo heeft het meubel op de begane grond twee “torens” waarop je je echt kunt laten zien. De lagere blokken zijn een plek om samen te kletsen.
meubels eerste verdieping
Op de eerste verdieping zijn er twee plekken die niet echt gebruikt worden. Als we op deze twee plekken ons meubel plaatsen krijgen deze plekken meer inhoud.
Als eerste hebben we de looproutes op deze verdieping onderzocht. De meubels mogen namelijk het gebruik niet in de weg staan. Op deze twee plekken hebben we heel precies onze blokmeubels ontworpen. De meubels nemen de verschillende richtingen van de canyon in zich op. Hierdoor ontstaan verassende vormen en volumes.
De vloer op de eerste verdieping is oranje/rood, daarom hebben de twee meubels op deze verdieping ook deze kleur gekregen. Ze lijken als het ware uit de grond omhoog te rijzen.
materiaal en kleur
Het meubel is opgebouwd uit een MDF constructie welke is afgewerkt met een hardplastic plaat. De hoeken worden beschermd middels een ingelaten aluminium mes. De kleur en verschillende volumes en richtingen geven het meubel zijn textuur