Na een eerdere succesvolle samenwerking voor Artist in residence ‘Room On The Roof ‘in De Bijenkorf Amsterdam, heeft i29 interior architects het ontwerp gemaakt van restaurant
‘The Kitchen’ voor De Bijenkorf in Utrecht. Het masterplan voor de renovatie van het warenhuis is gemaakt door Rijnboutt architecten, inclusief een nieuwe gevel en een extra verdieping waarin het nieuwe restaurant is geplaatst. Het filiaal in Utrecht onderging als gevolg van de nieuwe ‘premium experience’ strategie van het warenhuis een grote verbouwing. i29 zag zich gesteld voor een interessante opgave: hoe maak je een restaurant dat een verfijnde en luxe uitstraling heeft en de gewenste waarde van het merk uitstraalt, maar dat door veel mensen wordt bezocht en dus tegen een stootje kan en gemakkelijk is schoon te maken?
Daarbij is i29 niet teruggevallen op het veelvuldig beproefde ‘AirSpace’ concept, waarbij het interieur is opgebouwd uit ruwe houten tafels, ruwe baksteenwanden, en kale peertjes. Een herkenbare mix van symbolen bedoeld om mensen te voorzien van vertrouwde, geruststellende omgevingen. The Kitchen prefereert echter spanningen en contrasten boven dit schijnbare gemak. i29 heeft een verzorgde en aangeklede plek gemaakt, die fris oogt en heel bewust op geen enkele manier ‘hipsterachtig’ is. Het restaurant ligt in de punt van het gebouw en heeft een driehoekige plattegrond. Om de bezoekersstromen goed te organiseren, situeerde i29 op de schuine zijde van de driehoek een volume met daarin de keuken en de bar, en aan weerszijden daarvan twee bezoekersingangen die aanlsuiten op de routes in het warenhuis. Dankzij deze symmetrische plattegrond heb je in het restaurant vanaf alle plekken waar je zit, goed zicht op de bar, maar heb je tevens een prachtig, gefilterd uitzicht op de stad.
De indeling van het in totaal 850 m2 grote oppervlakte biedt vele soorten zitjes, van besloten en gedempt tot meer open en lichtere zitplaatsen, om de bezoekers een ruime keuze te kunnen bieden. Verschillende gebieden zijn gerealiseerd in contrasterende kleuren, in een mix van grove en luxe materialen. Het centrale keukengebied is zichtbaar vanuit het hele restaurant, en afgescheiden van het zitgedeelte met transparant glazen kastwanden en schermen.
In het driehoekig gevormd zitgebied langs de nieuwe glazen gevel zijn diverse meubelen in blank en zwart gebeitst hout om een groene plantenwand heen geplaatst. Het grove hout in combinatie met de planten staat in contrast met de fijn gedetailleerde glazen scheidingswanden en het lichte plafond. Diverse hanglampen, stoffering en meubilair zijn speciaal op kleur gemaakt om in het totaalbeeld te passen.
Geinspireerd door de naam ‘De Bijenkorf’ (het zeskantige logo refererend aan een honingraat), heeft i29 een levendig patroon getekend van zwarte hexagon tegels die over de vloer, bar en keukens lijken te ‘zwermen’. De uitdaging was om een hoogwaardig interieur te maken dat bestand is tegen intensief gebruik. Maar alsnog kwaliteit weten te behouden in detaillering en natuurlijke materialen. Het heeft geresulteerd in een interieur dat de identiteit van het warenhuis weerspiegelt; strevend naar kwaliteit, luxe, creativiteit en eigenheid.