VEVS Interior Design ontwerpt BNO’s multidimensionale signatuur, een ruimtelijke compositie van lijnen en vlakken.
Voor het nieuwe kantoor van de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers, de BNO is VEVS gevraagd om een verassende, no-nonsense en functionele werkomgeving te maken.
Met een beperkt budget en in nauw verband met de klant realiseerde we een passend interieur. De BNO verhuisde van groot naar een klein en wilde daarbij het interieur – de werkplekken, tafels, stoelen en kasten – hergebruiken. Aan deze bestaande elementen is een duidelijke eigen signatuur toegevoegd, tijdloos en rustgevend.
Het concept; hoe tweedimensionaal ruimtelijk kan worden – De BNO staat voor 2D en 3D – van grafisch tot product- en interieurontwerp – vormde uitgangspunt voor het ontwerp en is op abstracte wijze neergezet in een ruimtelijke compostitie van lijnen en vlakken. Een grafisch lijnenspel dat tot leven komt in de ruimte. Alsof je in een grafisch kunstboek staat, een 3D ontwerp. 2D en 3D lopen er door elkaar heen en laten ruimte voor vele interpretaties: BNO in al haar facetten.
Het kleurenpalet wit, zwart, geel en zachtroze. Het wit voor de architectuur, het ‘blanco canvas’ de achtergrond voor het zwarte lijnenspel, geel en zachtroze voor de vormen, vlakken en functies te accentueren.
In de multifunctionele ruimte is de open keuken en bar geheel in zachtroze als een ‘monoliet’ uitgevoerd. Het geeft de keuken een eigen plek in de open ruimte, alsof het verzonken ligt in het casco. De glazen puien die ruimten en functies hier afscheiden zijn opgedeeld in geometrische vlakken en geplaatst in een rank zwart profiel. Ze wekken de illusie dat er zwarte lijnen in
de ruimte zijn gezet, waarbinnen enkele vlakken zijn ingekleurd.
De kantoorruimte, hier zijn de tussenpanelen en de aanlandplekken op de kop van de bureaueilanden in het zelfde roze uitgevoerd. Ze geven de werkplekken contour en positie in de ruimte. Doordat ze net een stukje van de bureaus zijn af geplaatst ontstaat ook hier een ruimtelijk spel van lijnen en vlakken.
De stofpanelen voor tactiliteit, aaibaarheid en diepte in gemêleerd geel of zachtroze geven warmte aan de kale architectuur van het oude Wilhelmina Gasthuis.